Het Wijntheater presenteert nieuwe kanshebber tijdens horecabeurs BBB Maastricht

Op 8 oktober riep register vinoloog Barbara Verbeek (Wijntheater & Champagnebar) tijdens BBB Maastricht de Rotterdamse Magda van der Rijst uit als tweede genomineerde voor de titel Wijnvrouw van het Jaar 2020. Magda is wijnschrijver. Ze publiceert over wijn in een aantal grote, landelijke magazines en heeft een imposant oeuvre aan wijnboeken uitgebracht. Daarnaast is Magda wijndocent en heeft zij bestuurlijke taken in het wijnonderwijs. In totaal worden vier vrouwen gekozen die kans maken op de felbegeerde titel, waarvan de eerste nominatie vorige maand naar Tjitske Brouwer ging. De nationale award Wijnvrouw van het Jaar is een initiatief van het Wijntheater en publiciteitsbureau MissPublicity.

Over Magda van der Rijst
Magda van der Rijst (1957) is neerlandicus, begon haar loopbaan bij een culinair tijdschrift en werkte jaren in de tijdschriftenwereld als redacteur, chef-redactie en formuleontwikkelaar. Sinds 1987 is Magda vinoloog en schrijft zij nu ruim dertig jaar over wijn. Magda reist en proeft veel en publiceert haar ervaringen in magazines als Perswijn, WineLife, Proef! (Gall&Gall) en Allerhande. Regelmatig verschijnt er een wijnboek van haar hand. Om de wijnwereld toegankelijk te maken, ontwikkelt Magda tevens interactief lesmateriaal voor wijncursussen op vier verschillende niveaus, voor verschillende doelgroepen.
Naast haar dagelijkse schrijfwerk heeft Magda bestuurlijke taken als voorzitter a.i. van Stichting Dranken Examens en Normering (SDEN), die toezicht houdt op de kwaliteit van wijnexamens in Nederland en is zij secretaris van de examencommissies vinoloog en magister vini. Ook is zij juryvoorzitter van de Scriptieprijs Wijn en van het tweejaarlijkse Nationaal Kampioenschap ‘Beste Sommelier van Nederland’.

Toegankelijk en kundig
Volgens de jury speelt Magda al jaren een grote rol bij het verbreden van de wijnkennis in heel Nederland. Zowel door de studiematerialen die zij ontwikkelt en schrijft, als de door haar zeer kundige en tegelijkertijd bijzonder toegankelijk geschreven boeken en journalistieke publicaties. Daarnaast behoort Magda tot de beste en meest precieze wijnproevers van Nederland.


Wijnvrouw van het Jaar award

De laatste jaren zien we steeds meer krachtige, energieke en gedreven vrouwen die zich op een bijzondere manier inzetten in de wijnwereld. Zij is iemand die met haar werk, passie, kennis of creaties de wijnwereld nog mooier maakt. Volgens initiatiefnemers Barbara Verbeek en Clarissa Slingerland (MissPublicity) zijn de vrouwen in de Nederlandse wijnbranche uniek. Deze vrouwen werken hard, inspireren, zijn creatief, kleurrijk en veelal een stimulans voor andere vrouwen. Het is de hoogste tijd om deze wijnvrouwen in de schijnwerpers te zetten. Kernwaarden voor de award zijn onder andere toegankelijkheid, verbinding, professionaliteit, kennis en ambitie. Hoofdsponsor van Wijnvrouw van het Jaar is Champagne Ayala, waar Caroline Latrive aan het roer staat als Chef de Cave.

Jury en nominaties
De vakjury voor Wijnvrouw van het Jaar bestaat uit Barbara Verbeek, Peter van Houtert, Heleen Boom, Janny van der Heiden en Birthe van Meegeren (winnares Wijnvrouw van het Jaar 2019). De derde kanshebber voor de titel wordt aangekondigd op maandag 3 februari 2020 om 15:00 uur tijdens More than Drinks Inspiration in Nieuwegein. De vierde en laatste nominatieronde en de locatie van de finale worden later dit jaar bekend gemaakt.

Niet alleen de jury van wijnprofessionals bepaalt de uiteindelijke winnaar. Na de bekendmaking van de vierde genomineerde wijnvrouwen kan het publiek stemmen via www.wijnvrouwvanhetjaar.nl.

Over het Wijntheater
Het kloppend hart van het Wijntheater is de sfeervolle bedoeïenentent van oesterman Barend Havenaar en Register vinoloog Barbara Verbeek. In een decor uit grootmoederstijd, muziek van vinyl uit de jaren 60 & 70 en schommelstoelen kunnen bezoekers hier terecht voor educatieve shows over wijn, glaswerk en oesters. De gastvrouwen in vintage kleding en burlesque gestyled, zorgen samen met de vinyl-dj’s voor een ongedwongen warme sfeer in het Wijntheater onder het genot van een goed glas wijn.

Over MissPublicity
​MissPublicity creëert zichtbaarheid in media voor verschillende lifestyle merken en bedrijven uit de hospitality, evenementen en culturele sector. In het portfolio zijn merken te vinden als Union, Stichting Promotie Schiedam, Largo Travel, Foodhallen, BMW Nederland en puklavec & friends. MissPublicity vindt haar wortels in Rotterdam en heeft daarnaast een vestiging in Antwerpen en vanaf begin 2016 ook in Amsterdam. Het bedrijf is onderdeel van de Publicity Group, waaronder ook ArtPublicity valt. Het laatste richt zich op bedrijven uit de kunst & cultuur sector. MissPublicity werd in 2003 opgericht door Clarissa Slingerland.

Categories: Nieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *